Záchranáři cvičí na vyřazených autobusech MHD
ZLÍN - Hasiči ve Zlíně si na vyřazeném autobusu Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice prakticky vyzkoušeli postupy záchranných prací na havarovaných vozidlech MHD. Dva autobusy MHD z roku 2001 takto poskytují poslední službu lidem před svou ekologickou likvidací.
„Poslední užitečnou roli sehrál v uplynulých třech dnech vyřazený autobus MHD Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Posloužil v areálu vozového depa DSZO ve Zlíně na Podvesné k výcviku profesionálů ze zlínské stanice Hasičského záchranného sboru Zlínského kraje. Hasiči si mohli na skutečném vozidle vyzkoušet postupy při vyprošťování osob a zvládání krizových situací u havarovaných autobusů MHD,“ sdělil tiskový mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
„V krizových situacích, při haváriích a dopravních nehodách, které se občas nevyhýbají ani vozidlům MHD, je práce záchranářů klíčová. Je při ní důležité, aby hasiči přesně věděli, jak se co nejrychleji dostat k osobám uvnitř vozidla v případě, že nelze použít běžné dveře. Nabídli jsme proto záchranářům dva naše vyřazované autobusy, aby si zásah na vozidle MHD prakticky vyzkoušeli,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň. Kromě hasičů si zásah na autobusech MHD vyzkoušejí v příštím měsíci také policisté.
DSZO poskytla pro výcvik záchranářů autobusy typu IRISBUS CITY BUS ev. č. 660 a 671. „Byly zařazeny do provozu v roce 2001, jsou tedy staré 22 let. Najezdily v ulicích Zlína a Otrokovic každý kolem 850 tisíc kilometrů. Tato vozidla již byla před časem odstavena, protože jejich technický stav neumožňoval provoz, a to z důvodu nutné opravy jednotlivých skupin nebo zejména karoserie a nosníků rámů. Jednalo se o nepojízdná a již neprodejná vozidla, která čeká ekologická likvidace,“ upřesnil vedoucí údržby DSZO Josef Polách.
Záchranáři dostali od pracovníků DSZOtechnický popis vozidel, základní poznatky o jejich provozu, konstrukci, umístění důležitých prvků, a to i pro zásah na trolejbusech. Hasiči si při cvičení doplnili znalosti také o bateriových trolejbusech a elektrobusech a seznámili se bezpečnostními riziky, která souvisejí s elektrickým pohonem a napájením těchto vozů. Získali informace o napětí trakčních baterií, jejich umístění, o používané elektrovýzbroji, střešních jednotkách, umístění odpojovačů, nouzovém odpojení trakčních obvodů, aby se při záchranných pracích vyloučilo nebezpečí úrazu osob elektrickým proudem. Nechyběl ani popis trolejové napájecí sítě.
Tisková zpráva HZS Zlínského kraje na toto téma je k dispozici ZDE.
Vlastimil Langer
Zdroj: Dopravní společnost Zlín-Otrokovice
Foto: HZS Zlínského kraje