Využití technologií v kreativním vzdělávání kulturních a pedagogických pracovníků Zlínského kraje

27.05.2023 10:50

ZLÍN - V období leden-červen probíhá v Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně série kurzů zaměřených na rozvoj a uplatnění technologií v kreativním vzdělávání kulturních a pedagogických pracovníků Zlínského kraje. Kurzy jsou realizovány za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury.
„Učitelé a lektoři kulturních organizací Zlínského kraje - knihoven, muzeí a galerií získají ke každé představené technologii pod vedením osmi odborných externích lektorů nejen teoretické a metodické znalosti, ale také praktické dovednosti, které později uplatní ve své praxi při vzdělávacích a popularizačních aktivitách s dětmi a mládeží,“ informovala Libuše Pavlicová, vedoucí útvaru odborných činností krajské knihovny.
Celkem šestnáct vzdělávacích kurzů je zaměřeno na ovládání a využití 3D tiskárny, 3D skeneru, 3D pera, virtuální reality, robotických stavebnic a zařízení typu laserová gravírovačka, řezací plotr, termolis či digitální vyšívací stroj.
„Ve využití moderních technologií při vzdělávání dětí a mládeže vidíme silný potenciál. Atraktivní inovativní prvky ve výuce jsou plně v souladu s principy kreativního učení, nadchnou a zaujmou studenty a přináší celou škálu nových možností seberozvoje také pro pedagogy,“ uvedl ředitel knihovny Jan Kaňka.
Kurzy v rozsahu 72 hodin absolvuje přes 162 pracovníků kulturního a kreativního sektoru a škol Zlínského kraje.
„Propojení vzdělávaní, umění a vědy považuji za jedno z klíčových témat této doby. Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně dokáže do tohoto propojení vnést princip hry a kreativity, které jsou pro každou z těchto oblastí nesmírně důležité. Tento projekt vnímám jako excelentní příklad využití potenciálu zaměstnanců knihovny, dotačních zdrojů, manažerského uchopení i způsob, jak otevřít organizacím cestu k novým návštěvníkům,“ řekla Zuzana Fišerová, radní pro oblast kultury a školství Zlínského kraje.
Účastníci se vždy dozvědí něco z teorie dané technologie, ale také si sami vyzkouší navrhnout a vytvořit vlastní výrobek. Odnášejí si například výšivky dle vlastní skicy na tabletu, tašku s vlastním grafickým návrhem vyřezaným na plotru nebo personalizované výtisky z 3D tiskárny. Sami na sobě si zkouší výukové lekce konceptu STEAM pro děti s využitím Ozobotů nebo stavebnic Lego Education. Každý kurz účastníky utvrzuje v tom, že tvořivost má mnoho forem a technologie lze jednoznačně využívat způsoby, které přispívají k rozvoji kreativního myšlení.
„Dosud bylo realizováno 11 kurzů, jednoznačně nejžádanější jsou kurzy 3D tisku. Z hodnocení a zpětné vazby od účastníků máme obrovskou radost. Absolventi oceňují především možnost vyzkoušet si reálnou tvorbu i předání zkušeností s provozem, finanční a technickou náročností, apod. Pro příspěvkové organizace v kultuře je zásadní vědět, s jakými náklady musí při nákupu a hlavně provozu určitého zařízení počítat,“ doplnila garantka projektu, Libuše Pavlicová.

Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně