Studenti zlínské univerzity navrhli obaly pro Kofilu

06.02.2023 11:50

ZLÍN - U příležitosti oslavy 100. výročí si česká tyčinka Kofila nadělila designovou edici, která vznikla ve spolupráci s ateliérem Grafický design Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati (UTB) ve Zlíně.
Kofila vyzvala mladé umělce k vytvoření originálního obalu tyčinky – studenti navrhli téměř 80 unikátních designů, z nichž bylo vybráno sedm nejzajímavějších, které se dostaly do výroby. Studenti se ve svých návrzích inspirovali nejen spojením typického prvku Kofily,
kterým je káva a čokoláda, ale také původním designem od Zdeňka Rykra nebo vzory, které byly v době vzniku Kofily populární. Designy byly vybrány odbornou porotou,“ uvedla Petra Svěráková, tisková mluvčí zlínské univerzity.
Jako nejlepší byl vyhodnocen design Ivana Večerka, který jasně komunikuje značku Kofila společně s hvězdou Orion a číslovkou 100 odkazující na výročí a byl realizován formou linorytu. Druhým nejlepším návrhem se stal ručně ilustrovaný návrh Lucie Nguyenové, který zobrazuje různé asociace k tyčince a dohromady tvoří jednoduchý grafický celek, jemuž vévodí ilustrovaný nápis Kofila. Třetím nejlepším návrhem je geometrická ilustrace od Izabely Princové, ve které jsou zakomponovány hrnečky s kávou, a číslice 100 je tvořena z kávových zrn.
Další čtyři návrhy, které nejvíce oslovily porotu, byly následující:
Design Viktorie Faberové, ve kterém je hlavním motivem šachovnice a jako hráči
vystupují kávová zrna, Orion hvězdy nebo královské koruny. Šachovnici dominuje
nápis Kofila, který se nachází v sevření číslovky 100. Markéta Myšková se při přípravě svého návrhu inspirovala secesními vzory z 20. let minulého století, které byly populární v době, kdy Kofila spatřila světlo světa. Obsahem jsou ilustrace odkazující jak na kávu – kávové zrno, kapka, filtry nebo pára, tak i na čokoládu. Návrh od Lucie Trojanové v sobě zachovává vizuální podobu stávajícího designu, kterou autorka doplnila kresbami kakaových bobů, kávových zrn a šálky s kávou. Její návrh odkazuje na fakt, že tyčinka obsahuje pravou kávu, písmeno „o“ v názvu Kofila má napodobovat kávové zrno a celý design také doplňují letopočty odkazující na 100. výročí. Design od Ferdinanda Kaclera odkazuje na původní Rykrovy motivy. Ty jsou ale v designu abstrahovány, čímž je vytvořeno nové modernistické pojetí designu ikonické tyčinky Kofila.
„Designových edicí je symbolicky sedm, stejně jako je sedm dní v týdnu. K 100letému výročí vytvořila značka speciální komunikační kampaň, se kterou se lidé setkají v průběhu února nejen v televizi, ale bude mít přesah i do sociálních médií s využitím influencerů, práce studentů se tak dostane do povědomí širokému publiku,“ uzavřela tisková mluvčí.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně