Spot propagující festival Zlin Design Week vznikl pomocí umělé inteligence

09.04.2024 10:45

ZLÍN – Od pondělí 8. dubna mohou diváci na obrazovkách České televize vidět spot, který láká na festival Zlin Design Week. „Tvůrci reklamy vsadili na umělou inteligenci. Spot vznikl na půdě Fakulty multimediálních komunikací (FMK) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Česká televize je mediálním partnerem festivalu. Použitím nejnovějších technologií studenti reflektují letošní motto festivalu: Budoucnost je v designu,“ uvedla Petra Svěráková, tisková mluvčí zlínské univerzity.

„Téma 10. ročníku festivalu Zlin Design Week “Budoucnost je v designu” se k tomu přímo vybízelo. Umělá inteligence je v dnešní době jedním z hlavních témat společnosti, které se rychle šíří internetem. My jsme se rozhodli držet krok s tímto moderním trendem a vytvořit nekomerční spot, který by byl z většiny vytvořen umělou inteligencí. Chtěli jsme divákovi poskytnout jiný zážitek než z klasické reklamy a přivést tak do České televize nový přístup a inovaci,“ vysvětlil Vojtěch Kovařík, art director festivalu Zlin Design Week a student prvního ročníku ateliéru Digitální design na FMK UTB.

Nekomerční reklamní spot, většinově realizovaný s pomocí umělé inteligence, má délku dvacet sekund. Jeho scénář a koncept navrhli studenti již v září loňského roku.  Dle Vojtěcha Kovaříka bylo cílem vytvořit krátký spot, který stihne zaujmout divákovo oko, ale stále bude dostatečně informativní.

Počáteční kroky tým zaměřil na rozvoj a průzkum možností umělé inteligence včetně způsobů integrace s reálným videem. Následně přistoupili k natáčení, úpravě a zařazení několika testovacích snímků. Po dosažení spokojenosti začali natáčet samotný spot. „První snímek naší postavy zobrazené ve skleněném kruhu byl natáčen v našem novém multimediálním univerzitním studiu Fénix, které nabízí kvalitní studiové osvětlení, green screen a monitory, které jsme pro natočení snímku potřebovali,“ popsal Vojtěch Kovařík. Zbytek spotu se natáčel pomocí dronu v exteriéru na platformě 14|15 Baťova Institutu. Při postprodukci spotu tvůrci využili kombinaci volně přístupných programů a placených aplikací od společnosti Adobe.
„Nejzajímavější aspekt tvorby spočíval ve využití umělé inteligence prostřednictvím generativních modelů Stable Diffusion. Jedná se o model hlubokého učení převádějící text na obraz, který byl uveden na trh v roce 2022 na základě techniky difúze,“ vysvětlil Vojtěch Kovařík. Ačkoliv jsou tyto modely dostupné zdarma všem uživatelům, jejich využívání může být pro laiky složité.
Na tvorbě spotu se dále podíleli studenti Dalibor Itze z třetího ročníku ateliéru Grafický design, Petr Jedlička z druhého ročníku ateliéru Audiovizuální tvorbaa Lukáš Demovič ze čtvrtého ročníku ateliéru Digitální design. O scénář a koncept se postarali Marek Kos a Klára Pelcová z Ústavu marketingových komunikací FMK UTB.
Festival Zlin Design Week, který vzniká pod Fakultou multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, se uskuteční od 8. do 14. května ve Zlíně.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně