Restaurace a kavárny bojují s rostoucími poplatky OSA. Hledají levnější alternativy
ZLÍN - Ochranný svaz autorský (OSA) pro letošní rok zvyšuje poplatky za hudební produkci v návaznosti na inflaci. Pro mnoho provozovatelů restaurací, kaváren i poskytovatelů dalších služeb, kteří používají hudbu jako kulisu ve svých provozovnách, jsou tyto poplatky dalšími z řady prudce rostoucích nákladů a zhoršují ještě více jejich finanční situaci. Začínají tedy hledat legální cersty, jak získat levnější alternativu.
„Rostoucí náklady na energie, suroviny nebo platy zaměstnanců trápí řadu provozovatelů restauračních služeb. Teď se k nim navíc přidávají i vyšší poplatky, které musí hradit, pokud používají hudbu například z rádia, hudebních nosičů nebo streamovacích služeb. Ochranný svaz autorský (OSA), jenž zastupuje její autory a interprety, zvýšil letos vybírané částky o 10,7 procenta, uvedla Kateřina Martykánová, PR manažerka s tím, že podle lokality a počtu zařízení to znamená náklady ve vyšších stovkách až tisících měsíčně. Pro některé provozovatele už částky překračují únosnou mez a ohlížejí se po jiných možnostech.
„Současná situace zvyšování daní a všemožných poplatků je vedle významného růstu cen všech médií poměrně náročná na naplnění smyslu podnikání. Při hledání úspor jsme v oblasti nákladů za ozvučení kavárny přistoupili k alternativě v podobě webových a instore rádií, která pracují s hudbou autorů a interpretů, jež OSA a Intergram nezastupují. S tímto řešením jsem měl pozitivní zkušenost již z minulosti, takže to bylo pro nás přirozené řešení,“ řekl spolumajitel zlínské Kavárny Továrna Tomáš Novotný.
Potvrzuje to i vlastník restaurace Maxima z nedalekých Otrokovic. „Už pátým rokem využíváme služby alternativního dodavatele instore rádia. Provoz je naprosto bezproblémový, navíc nám poradili i s celkovým ozvučením restaurace. Úsporu odhaduji na minimálně padesát procent,“ svěřil se majitel restaurace Petr Bludský.
Další výhodou těchto instore rádií je možnost upravení hudebního portfolia na míru. Vyhoví tak potřebám obchodních center, menších obchodů, hotelů i restaurací. „Naše databáze obsahuje asi třicet tisíc skladeb a pravidelně ji obnovujeme ve spolupráci s hudebním dramaturgem,“ vysvětlil Petr Janda, obchodní ředitel IS media, která se zabývá provozováním těchto rádií už 15 let. „Kromě přehrávání hudby licencované mimo OSA a Intergram můžeme do vysílání zařadit i spoty, jingly a hlášky podle přání zákazníka. Úspora na poplatcích může dosáhnout až sedmdesáti procent,“ doplnil Janda s tím, že zvláště letos pozoruje výrazný nárůst zákazníků.
V blízké době navíc hodlá tato firma nabídnout i nový způsob, který umožní rychlejší a levnější generování programu a spotů za pomoci umělé inteligence. Restaurace a kavárny, u nichž rozhoduje při výpočtu autorské odměny typ přístroje a velikost obce, tak budou mít možnost využít ještě efektivnější a levnější nástroj. „Je tak naděje, že hudební kulisa z těchto provozoven ani kvůli nárůstu poplatků od OSA nemusí zmizet,“ uzavřel Petr Janda.
Co je OSA a Intergram? OSA (Ochranný svaz autorský) má na starost kolektivní správu práv autorů. Spolek Intergram pak zastupuje výkonné umělce (zpěváky, hudebníky, tanečníky) a výrobce záznamů. Pro podnikatele to znamená, že musí mít uzavřenou licenční smlouvu s oběma jmenovanými kolektivními správci – a oběma platit. Ve skutečnosti u nás existuje kolektivních správců ještě víc (další zastupují kupříkladu mistry zvuku), zastřešující zastoupení ale zajišťuje právě OSA a Intergram. Tyto organizace pak vybrané peníze rozúčtují dál.
Kateřina Martykánová, Vlastimil Langer
Foto: Kateřina Martykánová