Podmínkou zavedení plnohodnotného IDS Zlínského kraje není plastová kartička

04.09.2021 14:15

ZLÍN - Překážkou začlenění MHD ve Zlíně a Otrokovicích do krajského integrovaného dopravního systému nejsou odbavovací zařízení ve vozidlech.
„Lokální integrovaný dopravní systém mezi MHD a železniční tratí Otrokovice – Zlín – Vizovice vznikl jako jeden z prvních v bývalém Československu už v roce 1982 a s několika obměnami funguje dodnes,“ upozorňuje ředitel DSZO Josef Kocháň. S jedním jízdním dokladem lze kombinovat jízdu trolejbusy a autobusy MHD a vlaky ČD. Oba dopravci se dohodli na vzájemném finančním vyrovnávání i bez elektronických karet – podle výsledků periodicky se opakujících sčítání pasažérů. Cestující vystačí s klasickým papírovým jízdním dokladem – pro jednotlivou jízdu nebo časovým kuponem.
Cestujícím přináší úplná integrace veřejné dopravy včetně MHD v celém kraji výhody. S jednou jízdenkou může využívat při cestování krajem nejvýhodnější spojení a dopravní prostředky. Z ekologických důvodů je vhodné veřejnou dopravu podporovat z veřejných zdrojů, aby byla pro cestující co nejatraktivnější, časově konkurenceschopná a cenově výhodná, aby se silnice méně zahlcovaly osobními automobily. Někde to úspěšně funguje už léta.
„Problém současných záměrů na celokrajskou integraci vidím především v rozdílnosti tarifů. Jízdné v MHD je levnější než jízdné podle tarifu Zlínského kraje. Ze zkušeností víme, že cestující se budou chovat ekonomicky, a kam jen to půjde, budou cestovat za nižší tarif MHD, i když použijí pro celou cestu vlak nebo příměstský autobus.“ říká ředitel DSZO.
Rozdíly v jízdném na území Zlína a Otrokovic jsou zřetelné a významné. Například cestující z Želechovic nad Dřevnicí nyní jezdí do Zlína příměstským autobusem za 16 korun, ale při použití MHD mu stačí jízdenka za 12 korun. Při integraci IDS ZK a MHD zůstane cestující sedět v příměstském autobusu, ale bude mít cestu o 4 koruny levnější, protože se na něj v tomto úseku bude vztahovat výhodnější tarif MHD. Autobusovému dopravci budou tyto čtyři koruny chybět, ale DSZO je nemá z čeho doplatit.„Pokud by pouze 100 tisíc cestujících měsíčně využilo MHD v rámci integrovaného systému, tak při současném rozdílu cen jde o zhruba 11,5 milionu korun za rok, které ušetří cestující a které bude muset někdo dopravcům doplatit,“ shrnuje Josef Kocháň.
Ředitel DSZO se domnívá, že pokud by Zlínský kraj prostřednictvím Koordinátora veřejné dopravy popsaný výpadek tržeb zafinancoval, mohla by integrace s MHD fungovat téměř okamžitě. Technické prostředky pro kontrolu karet Zetka by DSZO svýmrevizorům opatřila. Poukazuje na skutečnost z většiny ostatních krajů, kde vzniklý rozdíl v tarifech kompenzují dopravcům krajské rozpočty.

Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí DSZO

Foto: Archiv SNZ