Parlament dal zelenou přípravě úseků D1 Přerov-Říkovice a D49 Hulín-Fryšták
V Poslanecké sněmovně i Senátu zavládl rozum. Lidé dostali přednost před křečkem. Parlament v poslední chvíli zachránil osud přípravy dálničních úseků D1 Přerov – Říkovice a D49 Hulín – Fryšták.
Podařilo se tak naplnit mnohaleté úsilí ŘSD ČR, okolních měst a obcí, a také Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. Společnými silami nyní je možné čelit obstrukčnímu chování ekologických aktivistů a organizací (např. Děti země, Egeria, Voda z Tetčic apod.), kteří opakujícími se a často nesmyslnými námitkami prodlužují veškerá správní řízení, jelikož si nepřejí realizaci těchto dálničních projektů. Hrozilo již vážné nebezpečí, že na konci letošního roku dojde ke ztrátě platnosti závazných stanovisek EIA u obou výše uvedených dálničních tahů a budeme opět na začátku přípravné fáze. Právě o to aktivistům šlo. Parlament však naštěstí tento stav nedopustil.
Cesta k této legislativní změně nebyla snadná. Mimo odborné, mnohaleté práce týmů stavebních techniků, projektantů, znalců a inženýrů, kteří erudovaně připravují obě stavby, se podařilo postupně obrátit pozornost veřejného mínění na skutečný stav věci a politici hlas lidu vyslyšeli. Burácející motory nákladních automobilů na silnicích těsně pod okny domů např. v Přerově, Holešově či Zlíně jsou jasnou ukázkou toho, jak ochrana životního prostředí a zdraví veřejnosti nemá vypadat.
Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě (SRDIM) pro zajištění osvěty celé této složité problematiky pořádá každoročně dvě odborné konference. Jedná se o Moravské dopravní fórum v Olomouci a konferenci Střední Morava-křižovatka dopravních a ekonomických zájmů v Luhačovicích. Do povědomí veřejnosti SRDIM vstoupilo také organizováním dvou petičních akcí na Moravě. Pod ně se během krátké doby podepsalo cca 27 tisíc občanů. Petiční archy byly předány představitelům vlády i parlamentu. Bohužel ekologičtí aktivisté se však nikdy k těmto občanským aktivitám nevyjádřili a na podněty ze strany veřejnosti vůbec nereagují.
Je mimořádně důležité, že v důsledku sílící podpory veřejného mínění, ale také odborné erudice i tlaku investora ŘSD ČR za podpory vládního zmocněnce D1, SRDIM i mnoha poslanců a senátorů se nakonec podařilo novelu zákona EIA schválit a tím získat čas pro další fázi přípravy obou dálničních tahů.
Vlastimil Langer
Zdroj: Tisková zpráva Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě
Ilustrační foto: Archiv SNZ