Oprava nádraží ve Valmezu vyjde na miliardu korun

19.08.2023 14:24

VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ - Schůzku se zástupci Správy železnic, státní organizace, zaměřenou na budoucnost železničního uzlu ve Valašském Meziříčí svolal starosta města Robert Stržínek.
„Naše město je dopravním uzlem. Jen po železnici se dá z Valašského Meziříčí vyrazit do pěti směrů a podle statistik projde místním vlakovým nádražím nejvíc cestujících ve Zlínském kraji. Dlouhodobě však nejsme spokojeni nejen se stavem samotné nádražní budovy, ale také peronů a absencí adekvátního bezbariérového přístupu,“ nastínil starosta důvody, které jej vedly ke svolání schůzky se zástupci Správy železnic. Právě tato organizace má totiž valašskomeziříčské vlakové nádraží ve správě.
Podle dřívějšího záměru mělo v roce 2024 dojít ke kompletní rekonstrukci nejen budovy a nástupišť, ale také kompletní infrastruktury (kolejí včetně nákladních, trakčního vedení atd.) s náklady přesahujícími pět miliard Kč.
„Vzhledem k rozsahu a náročnosti tento projekt nakonec neprošel přes Centrální komisi Ministerstva dopravy, protože neobhájil ekonomickou efektivitu. Proto jsme nyní přistoupili k jeho redukci. Počítáme s opravou nádražní budovy, nástupišť tak aby odpovídala normám, zajištěním bezbariérového přístupu pomocí výtahů případně eskalátorů a také se zahloubením stávajícího podchodu o 60 centimetrů, aby mohlo dojít k úpravě kolejiště ve stanici. Zároveň by mělo dojít k částečné demolici nádraží budovy, aby byl zajištěn přímý vstup do podchodu z ulice a zároveň co nejlépe využity vnitřní prostory objektu,“ představil záměr projektu Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy.
„Aktuálně se bavíme o nákladech ve výši do jedné miliardy korun. Záměr projektu je aktuálně v připomínkovém řízení před jeho schválením Centrální komisí Ministerstva dopravy s tím, že pokud nedojde k neočekávaným komplikacím, chtěli bychom stavbu realizovat mezi lety 2026 až 2028,“ pokračoval.
V následných etapách by pak mělo v budoucnu dojít také k rekonstrukci dalších částí infrastruktury nejen nádraží ve Valašském Meziříčí, ale i celé tratě vedoucí na Vsetín.
Zástupci Správy železnic zároveň uvedli, že se nebrání budoucímu propojení vlakového nádraží s dopravním terminálem v areálu bývalé Křižanovy pily, který připravuje město. „Na tomto projektu dál intenzivně pracujeme, protože propojení autobusové a vlakové dopravy v jednom místě je pro nás klíčové. Díky výborné spolupráci se Správou železnic se podařilo dohodnout napojení stávajícího podchodu na dopravní terminál, což je nezbytné k tomu, abychom cestujícím zajistili bezpečný přestup z vlaku na autobus a naopak,“ neskrýval spokojenost starosta Robert Stržínek.
Město má k dispozici platný záměr, který vychází z urbanisticko-architektonické soutěže a počítá s tím, že v areálu bývalé pily vznikne nejen dopravní terminál, ale také parkovací dům, městský úřad, alej a v budoucnu i bytové domy. „Aktuálně jednáme o napojení celého areálu na ulici Nádražní prostřednictvím nového kruhového objezdu. Věřím, že do konce letošního, případně začátkem příštího roku bychom měli mít dostatek podkladů k vyhlášení architektonické soutěže na konečnou podobu objektů v areálu Křižanovy pily,“ pokračoval starosta Stržínek. „V nejoptimističtější variantě se bavíme o tom, že bychom se stavbou dopravního terminálu a dalších nezbytných objektů, mohli začít zhruba v průběhu pěti let. Jedná se však o velmi nákladnou investici, kterou nyní odhadujeme na cirka 750 milionů korun, a proto ji musíme opravdu detailně připravit. Díky tomu, že je naše město ve velmi dobré finanční kondici, věřím, že i tuto výzvu zvládneme,“ prohlásil starosta.

Vlastimil Langer

Zdroj a foto: MěÚ Valašské Meziříčí