Nové měnírny zajistí další rozvoj trolejbusové dopravy ve Zlíně a Otrokovicích
ZLÍN - Nejen na nákupy moderních trolejbusů klade důraz Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, ale velkou pozornost věnuje i tomu, co je pro širší veřejnost neviditelné – udržování, rozvoji a modernizaci spolehlivé trakční sítě. Bude-li se do budoucna rozšiřovat elektrická trakce v MHD, musí být zajištěno její spolehlivé napájení a dobíjení vozidel elektrickou energií.
„V síti MHD ve Zlíně a Otrokovicích je v současné době v provozu 10 měníren a dvě bateriové stanice. Měnírny převádějí střídavé vysoké napětí ze sítě dodavatelů elektrické energie na stejnosměrné napětí 600 voltů, které využívá trolejová síť i nabíjecí místa elektrobusu. Bateriové stanice akumulují elektrickou energii v době menšího zatížení v koncových úsecích trolejového vedení, které jsou značně vzdáleny od měnírny, a posilují tyto úseky v časech velkých odběrů proudu, vyrovnávají vznikající úbytky napětí,“ uvedl Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí dopravní společnosti.
„Jestliže chceme jít do budoucna cestou bezemisní městské dopravy a rozvíjet v našich městech elektrickou trakci, musíme pro to vytvářet potřebné zázemí v podobě moderní napájecí sítě,“ zdůraznil ředitel DSZO Josef Kocháň.
Například v uplynulém roce DSZO rekonstruovala měnírny na Podvesné a na Cigánově, vybudovala nové měnírny ve Zlíně ve Vodní ulici, v Malenovicích v blízkosti obchodního areálu Centroa v Otrokovicích a uvedla do provozu novou bateriovou stanici ve Zlíně na Vršavě. „Náklady na výstavbu a rekonstrukce napájecích stanic dosáhly v roce 2022 částky 105 milionů korun (bez DPH). Z toho 60 milionů korun bylo uhrazeno z dotace v rámci operačního programu Doprava,“ informoval administrátor dotačních projektů DSZO Jaromír Schneider. Nově vybudované měnírny by měly pokrývat i požadavky na napájení projektovaného prodloužení trolejbusové tratí v Otrokovicích, a plánovaných nových tratí ve Zlíně v ulici Zarámí a v průmyslové zóně v Přílukách.
Součástí projektu rekonstrukce měníren je rovněž uplatnění nového systému jejich dálkového ovládání z centrálního dispečinku v sídle DSZO ve Zlíně na Podvesné. „V současné době se realizuje projekt na sjednocení a doplnění dálkového ovládání původních měníren a odpojovačů do jednotného systému dálkového ovládání,“ upřesnil vedoucí úseku údržby trolejového vedení a měníren DSZO René Jurča.
Vlastimil Langer
Zdroj: Dopravní podnik Zlín-Otrokovice
Ilustrační foto: Archiv SNZK