Elektrobus ujel 250 tisíc kilometrů a uchránil ovzduší o 65 tun CO2

08.03.2024 13:32

ZLÍN - O více než třicet kilogramů polétavých mikroskopických částic bylo za čtyři roky uchráněno ovzduší Zlína a Otrokovic v důsledku nasazení elektrobusu na linky MHD místo klasického autobusu s naftovým motorem. Do atmosféry bylo díky elektrobusu vypuštěno o 65 tun méně oxidu uhličitého. První elektrobus MHD Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice má najeto 250 tisíc kilometrů.

Města Zlín a Otrokovice mají docela dobře našlápnuto k tomu, aby byla schopna provozovat od roku 2035 svou městskou hromadnou dopravu zcela bez emisí.„Klasické trolejbusy, parciální trolejbusy s trakčními bateriemi nebo elektrobusy by měly v budoucnu převzít veškerou zátěž MHD i na současných autobusových linkách. Na ovzduší obou měst by se to mělo pozitivně projevit,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.
Malou ukázkou přínosu elektrické trakce na produkci oxidu uhličitého a částic polétavého prachu může být provoz prvního zlínského a otrokovického elektrobusu. V těchto dnech se na jeho tachometru objevila hodnota 250 tisíc najetých kilometrů. Pracovníci dopravního úseku DSZO si dali práci, aby přesně spočítali, jaké emise elektrobus při tomto nájezdu kilometrů vyprodukoval a o kolik byly menší než u běžného autobusu s naftovým motorem v normě Euro VI.
Elektrobus má emisní faktor 494 g CO2 na jeden ujetý kilometr. Naftový autobus, oproti tomu, má emisní faktor 952 g CO2 na kilometr. Pro výpočet u
elektrobusu se používá celková spotřeba elektrické energie na provoz takového vozidla. Na 250 000 kilometrů je tato hodnota rovna 350 000 kWh, při průměrné spotřebě 1,4 kWh/km (průměr mezi nízkou spotřebu v teplých měsících a vyšší spotřebou v zimních měsících).

„Elektrobus dosud vyprodukoval (prostřednictvím vzdálených elektráren) 172,9 tuny CO2. Naftový autobus by při stejném nájezdu kilometrů vyprodukoval (v místě jízdy) 238 tun CO2. Elektrobus tedy ušetřil ovzduší planety oproti naftovému autobusu o 65,1 tuny CO2,“ sdělil Vojtěch Cekotsa, tiskový  mluvčí dopravní společnosti

Dalším ekologicky nepříznivým faktorem spojeným s provozem spalovacích motorů je produkce polétavých částic, tvořených jak pevnými částicemi, tak aerosolem (jemné kapičky různých chemikálií) o velikosti 2,5 mikrometru. U elektrobusu, který nemá vývod spalin od motoru, je produkce těchto částic nulová. U naftového autobusu, který má normu Euro VI, by to při nájezdu 250 tisíc kilometrů bylo 31,5 kilogramu. Toto množství znečišťujících látek by se postupně rozptýlilo v nejbližším okolí trasy autobusové linky a lidé by je vdechovali do svých plic.

„Elektrobus Škoda 34BB E´CITY byl zařazen do majetku DSZO v lednu 2020. Vyroben byl už v roce 2017, kdy byl také vystaven na veletrhu Czechbus. Je vyroben v jediném funkčním kusu. Byl dosud nasazován převážně na linku 55 v Otrokovicích, kde byla doprava provozována pouze naftovými autobusy nebo částečně trolejbusy s naftovým agregátem. Na točně u železniční stanice je vytvořeno nabíjecí místo v podobě kusé troleje, kde se pomocí pantografu dobíjejí baterie pohánějící trakční elektromotor Škoda o výkonu 160 kWh. Pro případy nasazení elektrobusu v oblasti Zlína je využíváno nabíjecí místo ve vozovně DSZO,“ uzavřel Vojtěch Cekota.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Dopravní společnost Zlín-Otrokovice