Černí pasažéři platí pokuty častěji na místě. Je to pro ně levnější
ZLÍN - Šest až osm tisíc černých pasažérů zachytí každoročně revizoři ve vozidlech MHD Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Toto číslo se dlouhodobě příliš nemění. V posledních letech však přibývá těch, kteří jsou ochotni zaplatit stanovenou pokutu hned na místě, a to jak v hotovosti, tak stále častěji i bankovní kartou.
„Podle právě uzavřené statistiky zachytili revizoři DSZO za celý rok 2022 v trolejbusech a autobusech ve Zlíně a Otrokovicích 6 133 cestujících bez platného jízdního dokladu. Z nich 2 511 zaplatilo stanovenou pokutu ve výši 500 korun přímo do rukou revizora. Většinou v hotovosti, ale stále častěji také kartou (mobilem či náramkem) prostřednictvím revizorova přenosného bankovního terminálu. S 3 622 černými pasažéry, kteří nebyli schopni nebo ochotni zaplatit na místě, revizoři sepsali hlášenku. Černí pasažéři s hlášenkou mohou uhradit pokutu do 10 dnů v sídle DSZO, ale už v dvojnásobné výši 1 000 korun,“ uvedl Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí dopravní společnosti.
Při platbě nebo nutném vymáhání pokuty v pozdějším termínu se základní částka přirážky zvyšuje automaticky na 1 500 korun. Za dodatečně předloženou zapomenutou časovou jízdenku zaplatí cestující jen 100 korun.
„Nejde nám o to cestující nějak trestat a způsobovat jim finanční problémy, ale dosáhnout stavu, kdy si budou všichni jízdenku kupovat. Proto také zaměstnáváme i pracovníky přepravní kontroly a každodenně je vysíláme do terénu, aby lidé neztratili povědomí o možnosti kontroly i riziku sankce a na svou povinnost opatřit si jízdenku nezapomínali,“ zdůraznil ředitel DSZO Josef Kocháň.
Ze statistiky lze vyvodit, že počet černých pasažérů se v uplynulém roce v síti DSZO mírně snížil, přestože přepravených cestujících naopak přibývalo. „Na poklesu počtu cestujících zjištěných bez platného jízdního dokladu se pravděpodobně projevilo i zvýšení přirážky od roku 2021. A na zvýšenou ochotu černých pasažérů zaplatit 500 korun hned na místě má nepochybně vliv i skutečnost, že při dodatečné platbě na pokladně DSZO je to přijde nejméně na dvojnásobek,“ domnívá se vedoucí přepravní kontroly Milan Máčala.
Revizoři DSZO se objevují v trolejbusech a autobusech v denních i nočních hodinách po všech sedm dní v týdnu a snaží se monitorovat všechny části sítě MHD. Kromě toho příležitostně připravují i větší kontrolní akce, při kterých několik revizorů rychle zkontroluje všechny cestující v každém z vozů, který přijede do určité stanice.
Vlastimil Langer
Zdroj a foto: Dopravní společnost Zlín-Otrokovice