Baťovo letadlo kroužilo nad Zlínem

05.09.2021 16:20

ZLÍN – Nad Zlínem zakroužil v neděli 5. září krátce po poledni legendární desetimístný letoun Lockheed Electra, se kterým se 1. května 1937 vrátil ze své cesty kolem světa zlínský obuvnický podnikatel Jan Antonín Baťa.
Poprvé proletěl tento konkrétní stroj a dnes již jediný funkční Lockheed Electra nad Zlínem těsně před přistáním v nedalekých Otrokovicích první květnový den roku 1937 i s Janem Antonínem Baťou na palubě. Podruhé se Electra objevila nad Zlínem na den přesně po osmdesáti letech od svého přistání v Otrokovicích 1. května 2017. Nyní šlo teprve o historicky druhý novodobý průlet tohoto letounu předválečné americké výroby nad Zlínem. Pilot Nikola Lukačovič, bratr současného majitele Lockheed Electry, se se svým týmem účastnil víkendového Sletu československých letadel ve Vyškově. „Electra sice není československé výroby, ale přesto je symbolem počátku řady československých letadel. Hlavně typu Zlín, který byl vyráběn v Otrokovicích a na vyškovském srazu byl zastoupený nejvíce. Jan Antonín Baťa a předtím i jeho bratr Tomáš věděli, že létání a letectví je třeba podporovat, když nemáme oceány a moře. Proto založili leteckou značku Zlín,“ vysvětlil pilot Nikola Lukačovič.
Z Vyškova v nedělní ráno zamířila posádka Lockheed Electra první do Kunovic na Slovácku, kde se na ně čekali majitelé dobového tryskového letounu Tatra 101. Šlo přitom o symbolické setkání dvou konkrétních letounů po více než osmdesáti letech. „Poprvé se tyto dva stroje objevily společně na fotografii z roku 1938, kdy stály vedle sebe na letišti v Otrokovicích,“ podotkl Lukačovič.
Kunovice jsou od Zlína vzdušnou čarou kolem třiceti kilometrů. I proto se posádka Electry rozhodla před svým návratem na domovské letiště Točná u Prahy pozdravit baťovské město alespoň krátkým průletem. „Chtěli jsme vzdát hold Zlínu i tomuto stroji, který měl před druhou světovou válkou domovské letiště v sousedních Otrokovicích. Možná se na zemi pod námi objeví pamětníci, kteří si dodnes vzpomenou na charakteristický zvuk motorů Lockheed Electry. Dva hvězdicové motory jsme nezměnili, mají stále stejný hluboký dunivý zvuk,“ přiblížil Lukačovič.

Lockheed Electra 10A

Electra byla původně vyvinutá jako dopravní letadlo, ale pro svojí malou velikost se spíše ujala jako osobní letadlo tehdejší elity. Letoun Lockheed Electra 10A proslavila především pilotka Amélie Earhartová, která se na něm pokusila neúspěšně obletět svět. Její přelet proslavilo záhadné zmizení v Tichém oceánu, které je dodnes předmětem spekulací. Málokdo však ví, že stejný typ letounu byl v roce 1937 zakoupen Janem Antonínem Baťou, zakladatelem Baťova impéria. Výrobní číslo 1091 bylo sice původně vyrobeno právě pro Earhartovou, ale nakonec se podařilo získat Baťovi, který nechtěl na letoun čekat. Letoun létal až do války v Československu pod registrací OK-CTB.  J. A. Baťa s ním obletěl celý svět. Začátkem války byl prodán kanadskému vojenskému letectvu. Po válce změnil letoun 11krát majitele a celkem dvakrát nouzově přistál. S registrací N241M stal majetkem praktického lékaře Dr. Almanda z Texasu. Po několika letech korespondence s panem Almandem se podařilo letoun zakoupit českému podnikateli Ivu Lukačovičovi. Stroj poté prošel generální rekonstrukcí a do Česka doletěl přes Kanadu, Grónsko a Island v květnu 2015.

Aleš Fuksa, Vlastimil Langer

Foto: https://www.tocna.cz/lockheed-electra-l-10a