Ateliér Průmyslový design zlínské univerzity získal již třetí ocenění Red Dot Award

27.09.2023 14:08

ZLÍN - Ateliér Průmyslový design FMK UTB ve Zlíně získal v pořadí již třetí prestižní ocenění Red Dot Award, které je udělováno v rámci jedné z nejvýznamnějších světových designérských soutěží Red Dot Design Award. Oceněným je absolvent ateliéru Martin Kuchta a jeho bakalářská práce zabývající se designérským návrhem autonomní tramvaje s názvem Škoda ForFuture, navržené ve spolupráci s významnou českou skupinou Škoda Group. Slavnostní vyhlášení oceněných prací spojené s předáním cen se uskuteční dnes v Marina Bay District v Singapuru. 
Oceněná autonomní tramvaj ForFuture přináší inovativní řešení pro chytrá města a představuje budoucnost efektivní, spolehlivé a udržitelné veřejné dopravy.  „Úspěch je o to cennější, jelikož designérský projekt Martina Kuchty zvítězil v nejobsazovanější soutěžní kategorii Designérský koncept, které se letos zúčastnilo více než 5 000 tvůrců z celého světa, “ říká vedoucí ateliéru Průmyslový design Martin Surman, který vítěznou bakalářskou práci vedl. „Současně je to pro nás opětovné potvrzení strategie ateliérové výuky, která je založena na úzké spolupráci s výrobními podniky, prostřednictvím které jsou studenti seznamováni s nejprogresivnějšími technologiemi a materiály, což jim umožňuje nalézat inovativní designérská řešení.“ dodává Martin Surman. 
Spolupráci se studenty si pochvaluje i firemní sektor. „Ve Škoda Group věříme v sílu spolupráce a důležitost růstu nové generace designérů. Je zřejmé, že studenti jsou hnací silou pokroku. Přinášejí nové pohledy a odvážné nápady. Je nám ctí, že jsme se mohli podílet na této cestě a poskytnout naše odborné znalosti, které pomohly utvořit vizi toho, jak by mohla vypadat veřejná doprava budoucnosti v chytrých městech,“ uvedl Laurent Fromont, Senior Vice President Rolling Stock Engineering ve Škoda Group. 
Oceněný designérský návrh Martina Kuchty  autonomní tramvaje ForFuture, která je určena pro osobní přepravu v inteligentních městech, využívá unikátního technického řešení spojování jednotlivých vozidel, od kterého se odvíjejí další koncepční inovace, jako např. řešení podvozkové platformy, způsob pohonu a napájení, autonomní provoz apod.  
Navržená tramvaj, která má délku 17 metrů a kapacitu 140 cestujících, je během jízdy schopna propojení s dalšími vozidly a v případě potřeby navýšení své celkové přepravní kapacity. Toto technické řešení umožňuje sestavit tramvaj z celkem tří vozidel s kapacitou až 420 cestujících, přičemž v příměstských spojích může být tato kapacita ještě mnohem vyšší. 
Tramvaj je vybavena specializovanými technickými systémy, které umožňují přesné a plně automatizované spojení jednotlivých vozidel bez jakýchkoliv kolizí. Propojením vozidel se významným způsobem zvyšuje efektivita využití společného traťového úseku různých tramvajových linek, což šetří energii a přispívá k ochraně životního prostředí. Toto technické řešení současně umožňuje rychlý a pohodlný přestup přepravovaných osob mezi linkami i během jízdy. 
Designérský návrh tramvaje využívá koncepci tzv. pozitivního osvětlení, která reflektuje studie o důvěře v autonomní vozidla. Tomu odpovídají navržená neutrální vertikální světla vozidla kombinovaná s přátelským „úsměvem" a různými výstražnými signály, které umožňují komunikaci s ostatními řidiči jedoucími před nebo za tramvají ale i s chodci. 
„Samotná soutěž Red Dot Design Award každoročně oceňuje celkem tři designérské kategorie, do kterých se mohou přihlásit profesionální tvůrci, ale i studenti. První hodnocenou kategorií je Design produktu, která je určena pro průmyslově vyráběné produkty, druhou kategorií jsou Značky a komunikační design a třetí kategorií Designérský koncept, zaměřený na koncepční řešení a designérské prototypy,“ uzavírá mluvčí univerzity Petra Svěráková.

Vlastimil Langer

Zdroj a foto: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně