Řidiči zlínské MHD zvládají i mimořádné situace

11.07.2019 15:06

ZLÍN - Neuplyne obvykle ani týden, aby dispečeři Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice nezaznamenali na linkách nějakou mimořádnou událost. Řidiči DSZO s tím musí počítat a jsou pro takové případy školeni. Pohotovou profesionální reakcí mohou někdy zachraňovat zdraví i životy.

„Zatímco v pondělí 1. července odřezával řidič autobusu MHD člověka, který se pokusil na označníku zastávky oběsit, v neděli 7. července odpoledne čekal trolejbus na lince 6 na příjezd záchranky pro cestujícího, kterému se udělalo náhle nevolno,“ uvedl ve středu 10. července tiskový mluvčí dopravní společnosti Vojtěch Cekota.

V neděli ve 14.56 hodin v kloubovém trolejbusu na lince 6, který směřoval do Otrokovic, na zastávce Pila ve Zlíně-Malenovicích cestující upozornili řidiče na zdravotní problém jedné z přepravovaných osob.
Řidič vozidlo nechal stát na zastávce a okamžitě zjišťoval situaci. Spolucestující už prý volali záchrannou službu a o postiženou osobu se starali. Tentokrát nemusel řidič aktivně zasahovat. Informoval dispečink a čekal s trolejbusem na místě, dokud nepřijela sanitka a dokud si zdravotníci postiženého nepřevzali do své péče. Vozidlo MHD pak mohlo pokračovat v další jízdě s třináctiminutovým zpožděním.
„V takových mimořádných situacích má lidské zdraví a život samozřejmě přednost před jízdním řádem,“ poznamenal dispečer Milan Heczko, který měl v tu dobu zrovna službu na dispečinku.

„Podobných případů zaznamenáváme celou řadu. Naše vozidla projíždějí městem všemi směry a jejich řidiči se občas stanou svědky mimořádné události, dopravní nehody, zdravotního kolapsu cestujícího nebo chodce. Školíme je, aby uměli rychle reagovat a poskytnout potřebnou součinnost nebo i přímou pomoc,“ sdělil ředitel DSZO Josef Kocháň.

Je důležité, aby ostatní cestující o případném akutním vážném zdravotním problému přepravované osoby řidiče informovali, protože ten ze svého místa nemusí mít přehled o dění ve vozidle a netuší, že někdo potřebuje pomoc. Řidič musí v takové situaci především bezpečně zastavit, aby neohrozil cestující uvnitř ani ostatní účastníky silničního provozu.
„Nejvhodnější je zastavit trolejbus či autobus v prostoru nejbližší zastávky. Je-li to nezbytné, řidič vozidla MHD je schopen poskytnout první pomoc. Má k dispozici lékárničku. Zpravidla se ihned spojí s dispečerem a informuje o situaci nebo i přímo volá záchrannou službu,“ informoval mluvčí Vojtěch Cekota.
Podle mluvčího řidič nejlépe dokáže záchranářům popsat, na kterém místě a v kterém směru jízdy bude vozidlo MHD na příjezd sanitky či lékaře čekat. Ostatní cestující nemusí trasu jízdy a místo mimořádné události přesně znát. Řidič je také schopen věcně informovat záchranáře o příznacích postižení a popsat přesněji situaci, na kterou se má posádka sanitky připravit.

„Řízení trolejbusu nebo autobusu znamená nejen ovládání vozidla, dodržování jízdního řádu a sledování silničního provozu, ale občas je spojeno i s potřebou reagovat na mimořádné události uvnitř vozidla nebo v jeho nejbližším okolí a s připraveností poskytnout základní pomoc,“ dodal ředitel DSZO.

Naštěstí v tom řidiči nejsou sami a podobné situace mohou z kteréhokoli místa sítě ihned konzultovat prostřednictvím palubního systému s dispečerem a získat radu nebo další pokyny. „Může nás těšit, že jsme takto už mnoha lidem účinně pomohli,“ uzavřel Josef Kocháň.
Vlastimil Langer
Ilustrační foto: DSZO