Parní lokomotivě Matěj hrozí konec, město chce přispět k její záchraně

05.02.2019 07:36

VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ -  Populární lokomotiva byla vyrobena v roce 1948, rok 2019 může být jejím posledním. „Po 18 letech končí totiž lokomotivě Matěj technická způsobilost kotle. Náročná oprava, která by lokomotivu 433.002 vrátila na koleje, půjde zřejmě do milionů korun. Současný vlastník tyto peníze nemá. Pomoci by proto mohla města, kam Matěj pravidelně zajíždí,“ uvedl tiskový mluvčí meziříčské radnice Lukáš Martinek.
V lokomotivním depu ve Valašském Meziříčí se Matěj objevil v roce 1983. Lokomotiva zde měla sloužit jako vytápěcí kotel. Rok na to se začalo uvažovat o jejím znovuzprovoznění a tak se od roku 1986 Matěj pravidelně zúčastňuje zvláštních jízd na Valašsku, ale i na jiných tratích v republice.
„Vidím, jakou lokomotiva dokáže udělat radost, když se objeví na trati. Dospělí i děti nám mávají. Nejde přitom jen o jízdu. Pravidelně pořádáme exkurze pro žáky škol i školek přímo v depu,“ konstatoval Jiří Dobiáš, jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel, která se o Matěje ve Valašském Meziříčí stará. Členové spolku se lokomotivě věnují 3-4 dny v týdnu ve svém volném čase.
„I díky tomu v loňském roce odjezdila lokomotiva bez problémů 2064 kilometrů. Nyní Matěj stojí v depu kvůli nezpůsobilosti kotle. Zapotřebí bude jeho oprava. Jak náročná bude, určí až komplexní odborná prohlídka. Může jít o miliony korun, které ale vlastník lokomotivy, Národní technické muzeum, nemá,“ dodal Martinek.
„Potřebujeme odborný posudek, který jasně stanoví cenu opravy. Sice nemůžu hovořit za kolegy ze Vsetína, Rožnova nebo dalších obcí, ale věřím, že všichni ve svých rozpočtech najdou prostředky, které Matěje udrží v provozu i v dalších letech,“ uvedl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek s tím, že se pokusí prověřit i případné dotační tituly.
Připravenost participovat na opravě Matěje už vyjádřil i hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek.
Text a foto: Vlastimil Langer