Městská doprava zůstala funkční i během cyklistických závodů

16.07.2018 08:09

ZLÍN - Systém přetrasování linek, který připravili pracovníci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice, zajistil ve Zlíně o víkendu 14. a 15. července fungování městské dopravy i v době uzavření jedné z nejvytíženějších zastávek – Školní. Mimořádná opatření v dopravě si vyžádalo Mistrovství Evropy v silniční cyklistice do 23 let ve Štefánikově ulici ve Zlíně a v místních částech Kudlov a Jaroslavice.
„Trolejbusy a autobusy jezdily v sobotu 14. a v neděli 15. července ve Zlíně po náhradních trasách a podle výlukových jízdních řádů, protože v důsledku cyklistických závodů byla uzavřena Štefánikova ulice se všemi zastávkami včetně nejvytíženější Školní a rovněž místní části Kudlov a Jaroslavice. Systém výlukové dopravy se v praxi osvědčil jako funkční. Dopravní obslužnost města – mimo závodem vyloučené ulice – zůstala zachována,“ informoval tiskový mluvčí společnosti Vojtěch Cekota.
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice připravovala výlukový provoz několik týdnů dopředu. Byly vytipovány náhradní trasy linkového vedení, zpracovány výlukové jízdní řády pro veřejnost i řidiče, nakresleny mapy, zadána potřebná data do informačního systému a zajištěno nasazení trolejbusů s dieselagregáty nebo bateriemi, které dokážou pojíždět i mimo trolejové vedení. Vyžadovalo to posílit dispečerskou službu DSZO a pohotovost pro další vozidla a řidiče mimo běžný rozsah služeb.
Výlukový provoz si vyžádal i zřízení několika zcela nových dočasných zastávek. „Zejména dočasná zastávka Zarámí, která se nachází v blízkosti náměstí Míru, byla cestujícími poměrně hojně využívána,“ uvedl vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek, který také trávil kvůli výluce oba víkendové dny na svém pracovišti.
Určité problémy vyvolal změněný systém dopravy v centru Zlína v sobotu dopoledne, kdy se tvořily kolony vozidel ve směru jízdy od náměstí Práce přes ulici Gahurovu, Vodní a Dlouhou k Městskému divadlu. V nich se pomalu pohybovala i vozidla MHD. Vznikala zpoždění v délce do deseti minut. Později však byl již provoz plynulý.
„Funkčnost výlukového provozu byla také podmíněna úzkou spoluprací s policií. Jednak jsme potřebovali zajistit průjezdnost ulic, které by jinak blokovaly nedovoleně parkující osobní automobily, jednak byla nezbytná celodenní asistence policejní hlídky na křižovatce Zarámí – Dlouhá. Bez zastavování provozu na hlavní silnici policisty by trolejbusy a autobusy ze Zarámí těžko vyjížděly, zejména ve směru k podjezdu,“ upřesnil Pavel Nosálek.
Změna v systému MHD byla poměrně rozsáhlá, a tak není divu, že přestože o ní DSZO dopředu informovala výlukovými jízdními řády na zastávkách, informacemi na elektronických zastávkových panelech i na internetu, někteří cestující se zpočátku obtížně orientovali. „Dispečeři zaznamenali zvýšený počet telefonických dotazů od cestujících, kteří si nebyli jisti, jakým způsobem a kudy se s MHD dostanou do cíle své cesty,“ dodal vedoucí dopravního úseku. Všem volajícím se dispečeři snažili v rámci svých časových možností poradit.
Vlastimil Langer
Foto: DSZO