NAŠE ZPRÁVY: Zanedlouho vzlétne inovovaný prototyp letounu L 410 NG

16.07.2015 17:18

KUNOVICE - Společnost Aircraft Industries, a.s., představila ve středu 15 července na letišti v Kunovicích prototyp letounu L 410 NG, který je nyní připravován na svůj první vzlet. Podle představitelů společnosti by se letadlo mělo poprvé dostat do vzduchu během 14 dnů a pak budou pokračovat certifikační zkoušky trvající jeden až půldruhého roku.
Generální ředitelka Ilona Plšková uvedla, že společnost by chtěla v letošním roce vyrobit 18 letadel, což je o dvě víc než v loňském roce. „Do dvou let se chceme dostat na produkci až 30 strojů, v příštím roce bychom jich měli vyrobit 24 a současně podnikáme kroky pro zvýšení jejich prodejnosti. Kromě osvědčených odběratelů hledáme další odbytiště například v Číně, snažíme se proniknout na trhy ve Vietnamu, Kazachstánu, Grónsku i Pákistánu. Ruský majitel společnosti podepsal nedávno memorandum o dodávkách našich letadel se sverdlovskou gubernií,“ informovala ředitelka Plšková.
Zvýšení prodejnosti očekává společnost právě od nového modelu L 410 NG, který je inovací verze letounu L 410 UVP-E20. Letadlo je nejen srovnatelné se světovou konkurencí, ale dokonce ji v mnohem i předčí. „Uveze o 400 kg více nákladu vlivem dvojnásobného zvětšení předního zavazadlového prostoru, má větší dolet - až 2 500 km a vytrvalost až 10 hodin díky téměř dvojnásobnému objemu nových integrálních palivových nádrží, které jsou součástí nově konstruovaného křídla. Stroj má výkonnější pohonnou jednotku s novým reduktorem, který umožní snížení hluku. Letadlo dosáhne vyšší cestovní rychlosti okolo 420 km v hodině, má modernizovanou pilotní kabinu včetně kabiny pro cestující blížící se letounům vyšší kategorie. Podstatně se zvýší návrhová životnost letadla až na 30 000 letových hodin a/nebo cyklů,“ charakterizoval přednosti prototypu vedoucí projektu Miroslav Pešák mladší.
Již nyní společnost eviduje zájem o nový model a v důsledku zlepšení letových parametrů, provozních charakteristik i zvýšení užitných vlastností letounu očekává zvýšení poptávky. „V nejbližší budoucnosti se společnost Aircraft Industries, a.s., hodlá zaměřit na dokončení certifikace L 410 NG se záměrem zahájit jeho sériovou výrobu v roce 2017,“ sdělil hlavní konstruktér Miroslav Pešák starší.
„Vývoj nového prototypu L 410 NG byl řešen především v rámci dotačního projektu MOSTA, který byl započat v dubnu 2010. Dotační projekt byl podpořen ze státních prostředků poskytnutých prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu. Celková výše uznaných nákladů činila 460 milionů korun, z toho dotace 238 milionů a pouze za společnost Aircraft Industries, a.s., jde o náklad 154 milionů korun, z čehož dotace byla 56,5 milionů,“ řekl technický náměstek Karel Minařík.
„Za účelem výroby prototypu a přípravy jeho sériové výroby jsme již v minulých letech významným způsobem zainvestovali do modernizace našich výrobních technologií, např. zcela nová lakovna, nové frézky, modernizované provozy na povrchové úpravy, obráběcí stroje a další. Peníze, které jsme investovali, počítáme na stovky milionů korun,“ dodal technický náměstek.
Společnost se sice úspěšně rozvíjí, přesto se potýká s nedostatkem lidí. „Schází nám například frézaři, soustružníci, ale i jiné profese a také konstruktéři. Je to složitý problém, který řešíme s okolními firmami,“ posteskla si na závěr Ilona Plšková.
Na horní fotografii zleva: Miroslav Pešák ml., Karel Minařík, Ilona Plšková, Miroslav Pešák st., dole nový prototyp letounu L 410 NG. Text článku a foto: Vlastimil Langer